Assalamualaikum..

Kepada semua sahabat yang sedang singgah di blog ana, sahabat dialu-alukan memberi comment didalam blog ini. Bukan sahaja dari sudut isi kandungan tetapi juga dari sudut teknikal blog yang telah dihasilkan. Segala comment sahabat insyaAllah amat saya hargai untuk menambah baik lagi blog ini. Blog ini merupakan tugasan atau assgmnt yang bakal di submit pada Oktober ini. Semoga blog ini sedikit sebanyak mampu memberikan ilmu tambahan kepada sahabat semua..

Sahabat juga dialu-alukan menjadi sebahagian daripada pengikut blog ini. Semua yang baik adalah dari Allah dan yang buruk adalah hasil kelemahan diri saya. Selamat Berpuasa

WASSALAM

Monday, September 14, 2009

Hormati janji dana kata-kata sendiri



Orang yang megotakan janji dan kata-kata yang diluahkan adalah merupakan orang yang terhormat dan akan dipandang tinggi oleh orang lain kerana mereka merasakan kebolehan amanah dan mempercayai kita. Orang yang sentiasa memungkiri janji pula adalah orang yang menghina diri sendiri dan meletakkan dirinya jauh dibawah dan selalu mendapat kebencian dari orang yang mengharapkan janji tersebut ditunaikan.

Maka dengan ini manusia boleh dinilai dengan janji yang dipegangnya. Janji itu juga selalu mencerminkan maruah diri. Oleh itu orang yang memungkiri janji adalah orang yang tidak bermaruah dan sukar untuk dipercayai oleh orang lain pada masa akan datang. Ingatlah dengan kata pepatah harimau mati meninggalkan belang manusia mati meninggalkan nama.

Oleh itu hormatilah diri kita sebelum kita menghormati orang lain dan sentiasalah beringat setiap kata-kata melambangkan marauah diri. Janganlah sekali-kali mengeluarkan kata-kata yang tidak benar dan tidak mampu dikotakan. Jangan sesekali juga memberi harapan palsu, kerana hati mereka yng mengharap akan terluka dengan janji kosong yang dilemparkan.

Semoga beringat dan laksanakan....

2 comments:

Ahmad Zulfadhli Zulkefli said...

janji nie berbahaya.. jike kite rase x mampu lunaskan janji, usah berjanji kerana kelak ia akan memakan diri bile kite x mapmpu menunaikan janji tersebut.. =)

psst: Hi! Salam ziarah. Jom xchange link & sila komen entri blog saya di http://putraalmaliki.via.my/ . TQ.

Noor Hafizah said...

salam..terima kasih atas komen awk..berjanji tu takder masalah untuk diperkatakan pada seseorang cuma hendaklah lunaskan janji dan yakin bahawa janji tu dapat dilaksanakan dengan baik..kalo kita ingkari janji ditakuti orang tidak mudah untuk percaya pd kita lg (^_^)

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates